Wat is Google Ads?

Article sections

    Google Ads is het betaalde advertentieprogramma van Google. Met Google Ads kun je o.a. tekst advertenties plaatsen bij de zoekresultaten in Google. Daarnaast kun je ook beeldadvertenties plaatsen in het Google display netwerk en video advertenties laten vertonen op Youtube.

    Betaalde advertenties vs organische zoekresultaten

    De Google zoekmachine toont zowel betaalde advertenties als ‘normale’ ofwel organische zoekresultaten. Voor vertoning in de organische zoekresultaten worden er geen kosten in rekening gebracht. Voor de betaalde zoekresultaten betaal je per klik op de advertentie. Deze kosten noem je ‘kosten per click’ ofwel CPC.

    Het kost veel tijd en inspanning om hoog in de organische zoekresultaten te komen. Hiervoor moet je de content, opbouw én techniek van jouw website (laten) optimaliseren door middel van search engine optimisation (SEO). Dit zij  doorgaans lange trajecten waarbij de resultaten van de inspanningen pas na lange tijd zichtbaar worden en veelal onzeker zijn.

    Hoe werkt Google Ads precies?

    Met Google Ads maak kun je advertenties maken. Bijvoorbeeld:

    Deze advertenties worden getoond op het moment dat iemand zoekt op een zoekwoord wat jij instelt, bijvoorbeeld ‘stethoscoop kopen’ in dit voorbeeld. Voor deze zoekwoorden bepaal je een maximum te betalen kosten per klik (CPC). Dit is het bedrag wat jij bereid bent om te betalen voor het vertonen van deze advertentie. De daadwerkelijk te betalen CPC kan lager zijn. Een aantal factoren zoals kwaliteitsscore en concurrentie zijn hierop van invloed.

    Google Ads is een soort van marktplaats voor advertenties die continu in beweging is. Het ene moment is de concurrentie groter dan het andere moment. Daarnaast zijn er vele factoren die de CPC bepalen. Het is daarom ook van belang om deze campagnes continu te monitoren en bij te sturen om het maximale uit je advertentiebudget te halen.

    Het voordeel van adverteren met Google Ads

    In tegenstelling tot SEO heb je met Google Ads advertenties direct resultaat. Als je vandaag een website opzet en campagnes maakt dan heb je hoogst waarschijnlijk dezelfde dag al bezoekers op jouw website via deze advertenties. De advertenties worden boven of onder de zoekresultaten getoond, zelfs boven de organische zoekresultaten.

    Daarnaast is zijn successen zoals verkopen, leads en aanmeldingen uitstekend te meten. Dit wordt conversiemeting (conversion tracking) genoemd. Om dit te laten werken dient er een stukje code op jouw website te worden geplaatst. Op het moment dat deze code ‘geladen’ wordt dan zal deze verkoop, lead of sale zichtbaar zijn op alle plaatsen in de Google Ads campagnes. Op deze manier kun je sturen op de succesvolle onderdelen in de campagne.

    De advertenties zijn ook uit te breiden met extra informatie zoals telefoonnummers, locatiedata (voor als je een fysieke winkel hebt), prijsinformatie en extra links naar relevante pagina’s. Deze extra informatie wordt niet getoond in de organische resultaten.

    Google Shopping

    Voor E-commerce heeft Google een speciale oplossing bedacht: Google Shopping. Hierbij worden de producten uit jouw winkel getoond inclusief afbeelding:

    Deze resultaten worden aan de zijkant en boven de betaalde zoekadvertenties geplaatst. Google kiest zelf wat de beste plaats is. Het grote voordeel is dat het visuele advertenties zijn en sneller de aandacht trekken dan zoekadvertenties. De resultaten zijn dan ook uitstekend voor onze klanten. Ook bij Google shopping bepaal je zelf de kosten en zijn de resultaten uitstekend meetbaar.

    Display remarketing

    Met display remarketing worden afbeeldings-banners getoond in het Google display netwerk. Dit zijn de websites die aangesloten zijn bij dit display netwerk (o.a. Adsense). Op deze manier verdienen website eigenaren geld om hun website draaiende te houden. Wereldwijd zijn er vele miljoenen websites aangesloten bij het display netwerk.

    Met display remarketing worden er banners getoond aan bezoekers die al eens op jouw website zijn geweest maar nog geen aankoop of aanmelding (conversie) hebben gedaan. Het is een zeer krachtig marketing instrument omdat je bezoekers bereikt die al bekend zijn met jouw website of webshop. Display remarketing is dan ook erg belangrijk in de customer journey. Dit is de ‘reis’ die de consument maakt van ontdekken van producten tot de daadwerkelijke aankoop.

    Alle voordelen van Google Ads op een rij

    • Advertenties zijn direct zichtbaar boven de organische zoekresultaten.
    • Alleen adverteren op specifieke, voor jouw business relevante thema’s.
    • Sneller resultaat t.o.v. SEO.
    • Resultaten uitstekend meetbaar.
    • Campagnes zijn te sturen op resultaat.
    • Jij bepaalt de kosten.
    • Voorsprong op concurrentie.
    • 90% van de Nederlanders gebruikt Google dus een enorm bereik.
    • Visueel adverteren met Google shopping.
    • Advertenties uit te breiden met extra informatie zoals locatie en telefoonnummer.
    • Bereik mensen die nog jouw merk al gezien hebben opnieuw met remarketing.

    Heb je vragen of heb je hulp nodig met Google Ads? Neem dan contact met ons op!