Campagne- en advertentiegroep structuur

Article sections

    Campagne structuur

    Voor het opzetten van goede Google Ads campagnes is structuur erg belangrijk in verband met relevantie. Het begint allemaal met de naamgeving van de campagnes. Het is handig om hier een standaard voor te gebruiken zodat het in één oogopslag duidelijk is om welke campagne het gaat, wat er in zit en waar de advertenties vertoond worden (search, shopping, display etc). Bijvoorbeeld:

    NL | S | Brand: In deze campagnes staan advertentiegroepen met de merknaam (brand), getarget op Nederland (NL) in het Search netwerk (S)
    NL | D | Remarketing: Dit zijn remarketing campagnes die getarget zijn op Nederland (NL) in het display netwerk (D).
    DE | S | Generieke themas: Dit zijn generieke thema’s die getarget zijn in Duitsland (DE) in het search netwerk (S)
    NL | S | Shopping: Shopping campagnes getarget in Nederland (NL)
    NL | Amsterdam | S | Generieke themas: Generieke thema’s getarget in Nederland (Amsterdam) in het search netwerk.

    Zoals je ziet is de bovenstaande structuur makkelijk te begrijpen en er is in 1 oogopslag duidelijk wat waar draait.

    Advertentiegroep structuur

    Wij zien nog dagelijks accounts waarbij er 1 campagne is met 1 advertentiegroep en vele tientallen zoekwoorden in deze advertentiegroep. Het gevolg is dat deze zoekwoorden niet optimaal aansluiten op de advertentiethema’s. Bijv:

    Een loodgietersbedrijf heeft één advertentiegroep in één campagne. In deze advertentiegroep staan 10 zoekwoorden zoals ‘loodgieter’, ‘lekkage verhelpen’, ‘wc ontstoppen’ en ‘loodgieter Utrecht’. Deze advertentiegroep bevat 1 generieke advertentie over het loodgietersbedrijf die gaat naar de homepage van het loodgietersbedrijf.

    Zoals je in het bovenstaande voorbeeld ziet sluiten de zoekwoorden niet optimaal aan op de advertentieteksten. Indien iemand zoekt op bijv. ‘lekkage verhelpen’ dan verwacht de gebruiker ook een advertentie over lekkages verhelpen én dat de achterliggende landingspagina ook over dit onderwerp gaat. Er is weinig relevantie tussen de zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina.

    Het zou beter zijn om de advertentiegroepen thematisch op te bouwen zodat specifieke zoekwoorden specifieke advertenties met bijbehorende landingspagina’s triggeren. Bijvoorbeeld:

    Campagne NL | S – Generieke termen

    Advertentiegroep ‘Loodgieter’ met zoekwoorden zoals ‘Loodgieter’ en synoniemen.
    Advertentiegroep ‘Loodgieter | Utrecht’ met zoekwoorden zoals ‘Loodgieter Utrecht’
    Advertentiegroep ‘lekkage verhelpen’ met zoekwoorden zoals ‘lekkage verhelpen’, ‘hulp bij lekkage’ etc.
    Advertentiegroep ‘Loodgieter | lekkage verhelpen’ met zoekwoorden zoals ‘loodgieter lekkage verhelpen’
    Advertentiegroep ‘WC ontstoppen’ met zoekwoorden zoals ‘wc ontstoppen’, ‘toilet ontstoppen’ en ‘wc verstopt’.

    De bovenstaande indeling zorgt ervoor dat de advertenties én landingspagina’s veel specifieker aan zullen sluiten bij de landingspagina’s. Het gevolg is dat de doorklik ratio (CTR) hoger zal zijn. Een ander bijkomend voordeel is dat dit goed is voor de kwaliteitsscore van de zoekwoorden. CTR is een belangrijke component van de kwaliteitsscore welke de uiteindelijk te betalen kosten per klik (CPC) kan verlagen. Google beloont relevantie tussen zoekwoord en advertentie namelijk. Zij willen hun bezoekers namelijk zo relevant mogelijke informatie voorschotelen, ook als dit betaalde resultaten zijn.