Conversieoptimalisatie

Een conversieoptimalisatie is het proces waarbij het gedrag en de acties van gebruikers op jouw website of webshop worden geanalyseerd. We onderzoeken, testen en voeren wijzigingen door om het percentage converterende bezoekers te verhogen. Dit doen we door te kijken en te meten hoe lang bezoekers op je website blijven, welke pagina’s wel of juist niet bezocht worden, A/B-testen uit te voeren en meer.

Om een goede meting te kunnen uitvoeren staan diverse tools tot onze beschikking. Zo kunnen sessies opgenomen worden, de flow van formulieren geanalyseerd en heatmaps gemaakt worden. Een heatmap laat zien waar de muis van de bezoeker het meest beweegt en op welke plek of link geklikt is. Aan de hand van de resultaten van de analyse kunnen conversieverhogende aanpassingen op je site worden doorgevoerd.

Illustratie imac met heatmap en winkelwagen

Inzicht in het gedrag van bezoekers

Het is belangrijk om te weten wat bezoekers op je site doen. Hoe gedragen zij zich? Hoe navigeren ze? Komen ze daarbij knelpunten tegen? Wij gebruiken onder meer de tool Hotjar, die perfect inzicht geeft in bezoekersgedrag en de gebruikerservaring. Muis- en klikgedrag van bezoekers kunnen worden opgenomen en door het genereren van heatmaps en het instellen van conversiefunnels ontstaat een duidelijk grafisch inzicht in het gedrag van je bezoekers. Door deze gegevens vervolgens te verzamelen en te analyseren kunnen wijzigingen doorgevoerd worden.

spaarvarken met muntgeld

Meer conversies? Meer omzet!

Een conversie is een actie die bezoekers van je website uitvoeren. Dat kan de verkoop van een product zijn, maar ook het inschrijven voor je nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte. Realiseer je na een conversieoptimalisatie meer verkopen, dan neemt je omzet evenredig toe.

In eerste instantie kijken we bij conversieoptimalisatie naar eventuele problemen of slecht presterende pagina’s. Bij een webwinkel wordt ook het afrekenproces onder de loep genomen, om ervoor te zorgen dat meer mensen het bestelproces afronden. Na analyse ontstaat een helder beeld en stellen we een plan van aanpak op. Niet alleen individuele pagina’s, maar ook snelheid, gebruiksvriendelijkheid en het design van je website worden goed geanalyseerd.

Waarom kiezen vooradOrbit marketing? 

Persoonlijke aanpak

Wederzijds vertrouwen staat voor ons centraal. Op een actieve en persoonlijke manier bouwen wij elke dag weer aan dit vertrouwen door het beste resultaat voor jou te realiseren.

Resultaatgedreven

De online wereld verandert continu. Met onze flexibele en resultaatgedreven mentaliteit spelen we in op de nieuwste ontwikkelingen en zetten we jouw budget optimaal in.

Geen vaste contracten

Bij ons zit je nergens aan vast, want flexibiliteit vinden we erg belangrijk. Je bent helemaal vrij om zelf te bepalen hoe en wanneer je gebruik maakt van onze diensten, zonder verplichtingen.

Het nut van A/B-testen voor verdere optimalisatie

Ook A/B-testing maakt onderdeel uit van een goede conversieoptimalisatie. Met A/B-testen kan het effect van een verandering uitstekend gemeten worden. In de praktijk worden twee varianten van een pagina gepubliceerd, waarna gekeken wordt welke van deze twee pagina’s het beste converteert.

De meest effectieve pagina wordt dan live gezet, waarna de conversie van een specifieke pagina of je gehele site aanzienlijk zal verbeteren. Na livegang kan de nieuwe pagina verder geoptimaliseerd worden, door wederom een A/B-test uit te voeren, met de al verbeterde pagina als uitgangspunt.

a/b splittest
fd het financieele dagblad logo kleur
fitmanager logo kleur
Vitstore logo
stethoscoopspecialist logo kleur
Woonzorg Nederland logo kleur

Enkele van onze klanten