Per 5 oktober heeft Google een belangrijke wijziging doorgevoerd in de manier waarop zij omgaan met dagbudgetten binnen Google Ads. Deze verandering kan impact hebben op de maandelijkse kosten in Google Ads.

Wat is er precies veranderd?

Voorheen werd altijd het dagbudget gehanteerd. Indien er meer volume was dan dagbudget voor de campagne dan werden advertenties minder vaak (beperkt door budget) of zelfs helemaal niet meer weergegeven.

De wijziging zorgt ervoor dat Google Ads tot 2x het dagbudget kan overschrijden op dagen dat er veel volume is. Dit noemt Google zelf overweergave. Deze overschrijding wordt gecompenseerd op dagen dat er minder volume is.


Voorbeeld:

Stel dat je dagbudget €100 is. Gedurende de maand fluctueert het volume. Op dagen met veel volume geeft de campagne bijv. €150 of meer uit, op de andere dagen wanneer het volume minder is bijv. €50. De algoritmes van Google zorgen ervoor dat je nooit meer dan 30,4 (gemiddeld aantal dagen in de maand) maal het dagbudget per maand uitgeeft. In het voorbeeld hierboven komt dit neer op €3040.


Wat zijn de gevolgen van deze wijziging

Het budgetmanagement kan door deze wijziging een stuk simpeler worden. Vroeger moest je als Google Ads specialist de budgetten zelf bijstellen om uit te komen met het door de klant gewenste maandbudget, nu doet Google dit voor je. Je kunt de maandbudgetten vast laten staan en Google zorgt er (in theorie) voor dat je er niet overheen kunt gaan.

Overweergave

Indien er toch meer uitgegeven wordt dan het ingestelde dagbudget * 30,4 dan zal Google deze teveel betaalde klikken compenseren door middel van krediet.  Zo kun je controleren of er sprake is van overweergave:

  • Log in op je Google Ads-account.
  • Klik op het rapportpictogram rechtsboven in je account.
  • Selecteer Vooraf gedefinieerd en vervolgens Algemeen in het dropdownmenu.
  • Klik op Overweergave.

Potentiële problemen

Als er geen veranderingen zijn in de dagbudgetten dan zul je uitkomen op het maandbudget maar wat als je gedurende de maand de budgetten bijstelt?


Voorbeeld:

De eerste week van de maand hanteer je een dagbudget van €100. De week daarop €250 en de week daarop €150. De laatste week van de maand is het dagbudget €75. De maand daarop is het dagbudget weer compleet anders.


In dit geval is het maar gokken waar de uiteindelijke uitgaven op uit kunnen komen. Wij hebben contact opgenomen met Google en zij gaven zelf aan dat het bij frequent wijzigende dagbudgetten onzeker is waar je aan het einde van de maand op uit zult komen. De algoritmes kunnen immers niet meer goed bepalen wat het daadwerkelijke dagbudget is.

Om te voorkomen dat campagnes te veel uitgeven kunnen er geautomatiseerde regels ingesteld worden. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de campagne gepauzeerd wordt als de daadwerkelijke uitgaven boven een bepaald bedrag komen. Dit heeft echter zijn beperkingen. Er is namelijk maar 1 moment op de dag dat je de regel uit kunt laten voeren en je zult een tijdstip moeten gaan gokken wanneer dit zal gaan gebeuren. Met wijzigende dagbudgetten is dit echter nooit helemaal ‘monkey proof’.

Daarnaast wordt de campagne onderbroken bij geautomatiseerde regels wat ook niet wenselijk is. De advertenties worden dan namelijk niet meer weergegeven.

Kritische noot

Al met al zorgt deze wijziging ervoor dat het budgetmanagement versimpeld kan worden. Frequent wijzigende dagbudgetten kunnen er echter voor zorgen dat het administratief minder transparant wordt. In het geval van frequente budgetwijzigingen weet je namelijk nooit waar het uiteindelijke maandbudget op uit gaat komen. De overweergave wordt dan wellicht de volgende maand gecompenseerd maar dit vereist weer uitlegwerk richting de klant. Daarnaast is het maar de vraag of Google gaat compenseren bij frequente budgetwijzigingen. Het is namelijk niet een volume-compensatie maar een inschattings-probleem in het algoritme.

Daarnaast is het vervelend dat dit niet optioneel is. Wat heb je aan dagbudgetten als je er niet meer op kunt vertrouwen? Google had beter maandbudgetten kunnen invoeren maar dat is waarschijnlijk niet ‘ten gunste’ van Google.

Al met al is dit de meest vervelende wijziging van de afgelopen jaren die ook nog eens onaangekondigd kwam. Wij adviseren iedereen dan ook om de uitgaven de komende tijd goed in de gaten te houden!