Om een goed presterende AdWords-advertentie of campagne met een zo hoog mogelijk rendement te realiseren, is het zeer belangrijk om zo relevant mogelijke advertenties op te stellen. Je krijgt zo een hoge kwaliteitsscore, wat de prestaties van je advertentie(s) enorm ten goede komt. Maar een relevante advertentie maken, hoe doe je dat en wat maakt een advertentie echt relevant voor Google?

Een tekstadvertentie bestaat in essentie uit drie onderdelen: een kop of titel (één regel), de advertentietekst zelf (twee regels) en een link naar je landingspagina (één regel). Elk onderdeel is te optimaliseren, door te testen met verschillende variaties. Het begint echter bij een het maken van een advertentie die perfect aansluit op de zoekopdracht en vooral de behoefte van je doelgroep.

Een goede advertentietitel

Verzin een goede advertentiekop die opvalt door een goede tekst, met indien mogelijk een duidelijke call-to-action of exacte match met de zoekopdracht. Om een goede call-to-action te verzinnen, schrijf je in de gebiedende wijs. Gebruik bijvoorbeeld de woorden ‘bestel’, ‘ga’, of ‘doe’, waarbij je zin nog krachtiger wordt als je de mogelijkheid hebt om er een voordeel in te verwerken, zoals ‘profiteer’, ‘win’, ‘verdien’, ‘verdien’ en dergelijke. Maak je advertentie nóg krachtiger door ook het element tijd of schaarste erin te verwerken: ‘bestel nu’, ‘pak direct’, of ‘profiteer vandaag’ enzovoort. AdWords-advertenties krijgen standaard een gekleurde onderstreepte kop die daardoor goed opvalt.

Een andere goede mogelijkheid om de advertentie relevanter te maken, is het automatisch invoegen van zoekwoorden (Dynamic keyword insertion). Als je dit goed instelt, wordt een deel van de advertentiekop automatisch vervangen of aangevuld met het zoekwoord waarop de Google-gebruiker heeft gezocht.

Optimaliseer je advertentietekst

Als je advertentietitel is bedacht, ga je de daadwerkelijke inhoud van de advertentie samenstellen. Overtuig je bezoekers waarom zij juist op jouw advertentie zouden moeten klikken. Doorgaans is dat het geval als je advertentie aansluit op de behoefte van een bezoeker. Over het algemeen geeft het noemen van unieke verkooppunten van je product of dienst veel kans op een klik. Stel voor jezelf een lijst samen met de redenen waarom iemand bij jou terecht zou moeten komen. Dat kan bijvoorbeeld gratis verzending zijn, snelle verzending, persoonlijke aandacht of andere eigenschappen.

Probeer ook eens te experimenteren met verschillende advertenties, waarin je de prijs noemt en een zonder prijs. Een andere goede tip is het lokaal maken van je advertentie (indien van toepassing), door het toevoegen van een plaatsnaam of een specifiek adres dat iedereen in de regio kent. Daarnaast is het erg goed om een of twee zoekwoorden uit je campagne in de beschrijvingstekst te verwerken. De advertentie wordt op deze manier nog veel relevanter voor een bezoeker. Bovendien worden zoekwoorden vetgedrukt, waarmee de advertentie nog beter zal opvallen.

De zichtbare link

De zichtbare link (URL) staat onder de titel en toont naar welke pagina een klik op de advertentie zal leiden. De getoonde bestemmingslink hoeft overigens niet exact de webpagina te zijn waarop mensen daadwerkelijk zullen landen. Wel moeten beide links tot hetzelfde domein behoren. Er is dus onderscheid tussen de zichtbare URL en de bestemmings-URL. Op deze manier kun je de zichtbare link gebruiken om je advertentie nog relevanter te maken, maar mensen uiteindelijk naar een andere landingspagina op je website sturen. Let er altijd op dat de landingspagina relevantie heeft met het zoekwoord. Google let hierop en geeft advertenties een hogere kwaliteitsscore als er een grote relevantie is.

Blijft altijd testen en experimenteren

Neem geen genoegen met slechts één variant van een advertentie, maar stel altijd minimaal twee advertenties per advertentie(groep) op om te meten welke advertentie het beste presteert. Het verhogen van de effectiviteit van je advertenties is een doorlopend proces en komt het rendement van je AdWords-campagnes enorm ten goede.