Veel bedrijven starten met Google Ads, stellen een aantal advertenties is en kijken er daarna eigenlijk niet meer naar om. Men denkt dat de campagne goed loopt, want advertenties verschijnen immers tussen de zoekresultaten. Vaak wordt er op die manier onnodig veel geld aan campagnes uitgegeven, terwijl dit veel efficienter kan. We zetten de 5 meest gemaakte fouten in Google Ads op een rij.

Fout 1: Je hebt geen goede strategie of meetbare doelen gesteld

Als je met Google Ads aan de slag gaat, is het erg belangrijk om vooraf duidelijk te bepalen wat je precies met je campagnes wilt bereiken. Is het de bedoeling om producten in een webshop te verkopen, of wil je graag dat bezoekers een offerteaanvraag doen, zich inschrijven op je nieuwsbrief of bijvoorbeeld een video bekijken? Elke actie kan een doel op zich zijn. Toch worden vaak geen doelen ingesteld. Wellicht uit gemak, of omdat kennis ontbreekt. Maak doelen daarom specifiek, realistisch en bereikbaar. Ook is het belangrijk dat je er een tijd aan koppelt. Met andere woorden, wanneer moet het doel behaald zijn? Een doel zoals ‘Ik wil zoveel mogelijk conversies’, is geen doel. Het wordt een ander verhaal wanneer je zegt: ‘Aan het eind van deze week wil ik 15 conversies hebben’. Het stellen van doelen maakt het mogelijk om te kunnen zien of je campagne goed presteert of er wellicht verbeteringen mogelijk zijn.

Fout 2: Je houdt de kwaliteitsscore niet in de gaten

De kwaliteitsscore is een erg belangrijk getal (van 1 tot 10) en de hoogte ervan heeft een grote invloed op de prestaties van je advertenties. Hoe beter je kwaliteitsscore, des te hoger de advertentie zal ranken en hoe minder je per klik betaalt. Ook hier geldt: Google beloont de beste advertenties. De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van onder meer de CTR (click through rate), de relevantie van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Hoe lager je kwaliteitsscore, des te meer je betaalt per klik. Zorg dus voor een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore en houd deze actief bij in Google Ads voor een optimaal resultaat.

Fout 3: Je voert geen A/B-testen uit

Het mooie van Google Ads is dat er voortdurend bijgestuurd en geoptimaliseerd kan worden, zodat je het hoogste rendement uit je Google Ads-budget kunt halen. Een goede manier om je advertenties beter te laten presteren, is het toepassen en uitvoeren van A/B-testen. Maak bijvoorbeeld twee advertenties per advertentiegroep die veel op elkaar lijken. Je kunt variëren met een iets andere tekst in de titel of inhoud, of een licht afwijkende kleur of vormgeving van een image banner. Na een aantal dagen zie je vaak goed dat een van de twee advertenties beter presteert dan de andere. Pauzeer of verwijder de slechter presterende advertentie en probeer vervolgens een nieuwe A/B-test met de goed scorende advertentie. Zo kun je het resultaat telkens verder verbeteren en leer je wat de meest effectieve strategie is om je doelen te behalen.

Fout 4: Je wijst geen budget toe aan campagnes

Bepaal vooraf hoeveel budget je wilt toewijzen aan je campagnes. Als je dit nalaat, dan is de kans groot dat je meer uitgeeft dan je eigenlijk zou willen. Zonder limiet lopen je uitgaves door, omdat Google Ads-accounts vaak gekoppeld worden aan een creditcard of automatische afschrijving van een bankrekening. Bereken altijd een dagbudget, zodat je weet wat je maximaal per maand uitgeeft. In de praktijk variëren de uitgaven per dag, vanwege wisselende zoekvolumes op de woorden die je hebt ingesteld.

Fout 5: Je plaatst geen zoekwoorden in de advertenties

Google plaatst Google Ads-advertenties op basis van de relevantie aan de zoekopdracht van een gebruiker. Hoe relevanter jouw advertentie, des te hoger jouw advertentie in Google zal staan. Natuurlijk speelt je bod ook een rol, maar zorg er in ieder geval voor dat je slim omgaat met het plaatsen van een of enkele zoekwoorden in je advertentie. Stop je advertenties niet vol met zoekwoorden, want dat heeft juist een averechts effect. Het is helemaal mooi wanneer je de zoekwoorden ook terug laat komen op je landingspagina. De relevantie van je advertentie neemt dan nog meer toe, wat weer een positieve invloed heeft op de ranking van je advertentie in Google.