Sinds Mac OS High Sierra en iOS 11 heeft Apple ‘Intelligent Tracking Prevention’ ofwel ITP in Safari 11 geïmplementeerd. Dit heeft vergaande consequenties voor adverteerders: conversies die gemaakt zijn na 24 uur worden niet meer correct gemeten. Daarnaast zijn remarketinglijsten hiermee onbetrouwbaar geworden. Gelukkig is hier een oplossing voor!

Wat is er nou precies aan de hand?

Apple heeft aangegeven dat zij gebruikers van hun producten willen ‘beschermen’ tegen tracking en remarketing. Voor accurate tracking en remarketing waren tot op heden 3rd party cookies nodig. Dit zijn cookies van een ander domein dan de website waar de tags op draaien bijv: Google Ads- en Google Analytics cookies.

Met ITP blokkeert Apple deze cookies na 24 uur automatisch op Apple devices waardoor er 24 uur na de eerste interactie met de website geen conversies meer gemeten worden. Na 30 dagen worden alle 3rd party cookies geblokkeerd. Indien iemand bijv. vorige week jouw website bezocht heeft en vandaag converteert dan worden er geen conversies gemeten.

Hoe werkt Google Ads conversion tracking eigenlijk precies?

Alle Google Ads advertenties hebben een GCLID-parameter in de URL, bijv:

Deze parameter welke achter ?gclid= staat wordt opgeslagen in een 3rd party cookie. In deze versleutelde parameter staat allerlei informatie zoals op welke advertentie er geklikt was en wat de zoekopdracht was. Als de bezoeker vervolgens binnen de ingestelde conversietijd (standaard 30 dagen) converteert dan koppelt Google Ads de bezoeker aan deze conversie door middel van deze GCLID-parameter.

Door ITP is deze methode dus niet langer dan 24 uur te gebruiken op Apple devices.

De oplossing van Google

Uiteraard is Google niet voor één gat te vangen en ze hebben hiervoor een geniale én simpele oplossing voor bedacht: de conversion linker tag. Deze speciale tag kun je toevoegen door middel van Google Tag Manager. Deze tag detecteert de GCLID parameter in de URL en stopt de informatie uit deze parameter in een 1st party cookie. Hiermee wordt ITP door Google effectief omzeild.

Waarom geen doelen in Google Analytics gebruiken en deze importeren in Google Ads?

Nou zou je zeggen dat je ook Google Analytics doelen kunt gebruiken die je vervolgens importeert in Google Ads, deze cookies zijn immers ook 1st party. Conversion tracking via Google Analytics maakt gebruik van last-click conversiemeting. Dit houdt in dat het kanaal met de laatste klik tot conversie geteld wordt. Een voorbeeld:

Iemand komt op 1 november op jouw website, kijkt rond maar koopt nog niets. 2 dagen later komt dezelfde bezoeker binnen via een organisch zoekresultaat.

  • Met Google Ads tracking wordt deze conversie geteld als Google Ads conversie.
  • Met Google Analytics wordt deze conversie geteld als conversie voor organisch

Hoe stel ik de conversion linker met Google Tag Manager in?

Om de conversion linker te gebruiken is het noodzakelijk dat Google Tag Manager al is ingeregeld op al je websites. De conversion linker stel je als volgt in:

Open GTM en voeg een nieuwe tag toe van het type ‘conversion linker’:

Selecteer ‘All Pages’ als trigger bij deze tag.

Alleen nog even de nieuwe tag publiceren en klaar is kees!

Let wel: Dit lost het probleem voor Google tracking op, niet voor andere partijen zoals Facebook, Criteo etc. Uiteraard is het wachten op Apple die ITP wellicht in de toekomst aan zal scherpen waardoor Google nog meer konijnen uit de hoge hoed zal moeten toveren.

Heb je geen Google Tag Manager of wil je hier geen gebruik van maken? Maak dan gebruik van de universele site-wide tag gtag.js (meer informatie) welke beschikbaar is voor Google Ads en Google Analytics. Heb je hulp nodig? Neem dan contact met ons op.