Afhankelijk van de je doelstelling kun je in Google Ads gebruikmaken van meerdere manieren om te bieden. De meeste adverteerders kiezen voor een campagne gericht op klikken, vertoningen of conversies. Als je hebt vastgesteld wat je precies wilt bereiken met adverteren, kan dit helpen om te bepalen welke biedstrategie je in Google Ads toepast.

Elke biedstrategie is geschikt voor verschillende campagnetypen en advertentiedoelen. Als je wilt dat bezoekers een actie op je site uitvoeren, bijvoorbeeld een nieuwsbriefinschrijving of het kopen van een product, richt je strategie dan op conversies. Gaat het vooral om traffic naar je website, dan is een biedstrategie geoptimaliseerd voor klikken wellicht interessanter. Als je de bekendheid wilt vergroten, dan kan richten op vertoningen een goede en goedkopere strategie zijn.

Biedstrategie 1: klikken maximaliseren

Als het genereren van klikken om verkeer naar je website te krijgen het belangrijkste doel is, dan zijn er twee biedstrategieën die interessant zijn. In Google Ads bestaat een automatische biedstrategie voor klikken maximaliseren. Het is meteen de meest eenvoudige manier om te bieden voor klikken. Je stelt een dagbudget in, waarna Google Ads je biedingen automatisch beheert en ervoor zorgt dat je binnen je budget op zoveel mogelijk kliks kunt rekenen.
Een andere mogelijkheid is om de CPC-biedingen handmatig te doen. Je kunt verschillende biedingen instellen per advertentie of advertentiegroep.

Biedstrategie 2: veel vertoningen (branding)

Als zoveel mogelijk vertoningen het doel is, dan bestaan er drie biedstrategieën om de zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken:
• vCPM (kosten per duizend zichtbare vertoningen)
• Zoekpaginalocatie targeten
• Beoogde overtreffingspercentage
vCPM (kosten per duizend zichtbare vertoningen)
In tegenstelling tot de andere strategieën is dit een handmatige biedstrategie. Je stelt het maximale bedrag in dat je wilt betalen voor elke duizend zichtbare vertoningen.

Zoekpaginalocatie targeten
Een biedstrategie waarmee je biedingen automatisch ingesteld worden. Je vergroot op deze manier de kans om bovenaan of op de eerste pagina met zoekresultaten getoond te worden.

Beoogde overtreffingspercentage
Ook dit is een biedstrategie waarbij de biedingen automatisch verlopen, alleen geef je zelf aan welke domeinen/concurrenten je wilt overtreffen. Zo weet je zeker dat je boven de advertenties van de concurrent komt te staan.

Biedstrategie 3: richten op conversies

Als je doel is om zoveel mogelijk conversies te behalen, dan is ‘Slim bieden met Google Ads’ een interessante biedstrategie. Het is een geautomatiseerde biedstrategie waarbij bij elke veiling het aantal conversies of de conversiewaarde wordt geoptimaliseerd, ook wel bekend als ‘bieden tijdens de veiling’. Je kunt je richten op Doel-CPA (kosten per acquisitie) of Doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven). Als je het hele budget wilt uitgeven in plaats van een specifieke CPA te targeten, dan is het mogelijk om ‘Conversies maximaliseren’ te gebruiken. ECPC (verbeterde kosten per klik) past handmatige biedingen automatisch aan om conversies te maximaliseren.