In Google Ads kun je een aantal interessante metrics bekijken over conversie zoals conversiewaarde, ROAS en kosten per conversie. Daarnaast wil je ook kunnen zien hoeveel winst (of verlies) een bepaalde campagne of advertentiegroep maakt. Dit kan door een aangepaste kolom aan te maken.

De formule voor deze aangepaste kolom is:

Totale conversiewaarde – ( kosten + ( totale conversiewaarde x inkoopmarge ))

Deze formule toont de daadwerkelijke winst in een extra kolom waarbij rekening wordt gehouden met de totale conversiewaarde, de Google Ads kosten én de marge. Doe het volgende om de aangepaste kolom toe te voegen:

  • Klik op ‘Kolommen / Kolommen aanpassen’
  • Scroll naar beneden en klik op ‘Aangepaste kolommen’
  • Voeg een kolom toe door op ‘+Kolom’ te klikken

Geef de kolom een naam en een optionele beschrijving en vul de volgende formule in:

Een voorbeeld:

Indien 40% van de totale conversiewaarde kosten  zijn is, vul dan 0,6 in bij als inkoopmarge. Dit komt neer op een winstmarge van 60%.  Sla de kolom op en voeg deze toe aan het kolomoverzicht. Je ziet vervolgens de kolom ‘Winst’ (of de naam die je aan deze aangepaste kolom gegeven hebt) in het overzicht met positieve en eventueel negatieve bedragen.

Met behulp van deze aangepaste kolom is er direct inzicht waar de verliezen en winst in de campagnes of advertentiegroepen zit.

Met dank aan Remko van der Zwaag voor deze tip!