Efficiënt werken met Google Ads kan een hele uitdaging zijn. Je verdwaalt snel in een woud van opties en kunt er gemakkelijk het overzicht verliezen. Gelukkig bestaan er een aantal handige Google Ads-tools om je werk aanzienlijk eenvoudiger te maken. Door gebruik te maken van Google Ads-tools werk je gestructureerder en vooral: krijgt beter inzicht in de prestaties van je advertenties en leert hoe je ze verder kunt verbeteren en optimaliseren.

Google Keyword Planner

Met de gratis Google Keyword Planner kun je eenvoudig bekijken wat de zoekvolumes en concurrentie op bepaalde zoektermen zijn. Handig om in te schatten of het de moeite waard is om rondom bepaalde zoektermen een landingspagina te maken of te optimaliseren. Ook kun je de Google Keyword Planner goed gebruiken om bijvoorbeeld gerelateerde zoektermen te vinden, waarop je mogelijk ook kunt adverteren of beter in de zoekmachines kunt scoren. De Keyword planner is geschikt voor iedereen die actief adverteert op Google Ads.

Je vindt de KeyWord Planner op: https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Log in met je Google-account en je beschikt over alle functies.

Google Analytics

Al jaren is Google Analytics de meest populaire tool om statistieken te bekijken en te analyseren. Analytics kan gekoppeld worden met Google Ads, waarmee het een krachtige tool wordt om de effectiviteit van online campagnes te analyseren en resultaten in te zien. Door Google Ads & Analytics met elkaar te koppelen kun je kosten, klikken en vertoningen van advertenties inzichtelijk maken. Zeker in combinatie met statistieken over bezoekersgedrag en aantallen maak het Analytics een waardevol hulpmiddel bij het optimaliseren van Google Ads-campagnes.

Met Google Analytics is het ook mogelijk om de productprestaties inzichtelijk te krijgen door middel van E-commerce tracking.  Je hebt dan altijd een overzicht van de prestaties per product en per kanaal (zoals Google Ads, Organisch, nieuwsbrieven, social en meer).

Google Analytics is geschikt voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in het bezoek en de prestaties van websites en webshops.

Meer info: Google Analytics

Google Data Studio

Een vrij nieuwe tool waarmee het mogelijk is om data op een grafisch aantrekkelijke en vooral overzichtelijke manier weer te geven in dashboards. Je kunt data van verschillende bronnen samen tonen, de data wordt automatisch bijgewerkt en is goed te integreren met andere Google-producten. Bovendien is het ook mogelijk om samen te werken aan een dashboard, of het dashboard eenvoudig te delen met anderen. Al met al een ideale tool om je data te visualiseren en te presenteren aan bijvoorbeeld klanten of het management.

Google Datastudio is geschikt voor bedrijven die realtime dashboards nodig hebben. Naast de Google diensten zoals Google Ads en Google Analytics kun je ook data uit andere bronnen gebruiken binnen Google Data Studio.

Meer info: Google Datastudio

Channable

Met Channable wordt het mogelijk om producten uit een webshop eenvoudig op meerdere kanalen in te voeren. Channable is een zogenaamd feedmanagementsysteem, waarmee je aangeeft welke producten naar welke kanalen worden gestuurd. Veelvoorkomende kanalen zijn bijvoorbeeld Bol.com, Beslist.nl, Google Shopping, Marktplaats en Facebook. Channable neemt je veel handmatig werk uit handen en genereert per kanaal een bruikbare feed. Het is te koppelen met Google Analytics, waardoor statistieken op productniveau goed te monitoren zijn. Op deze manier wordt het aanzienlijk eenvoudiger om het overzicht en de kosten te bewaken.

Channable is geschikt voor iedereen die wil adverteren op Google Ads en de diverse marktplaatsen en vergelijkers. Daarnaast is het te koppelen aan Google Ads waardoor er dynamische advertenties mee gebouwd kunnen worden. Zo kunnen de prijs, beschikbaarheid en andere variabelen dynamisch worden gezet in Google Ads advertenties. Tot slot: Channable is uitermate geschikt om Google Shopping verder mee te optimaliseren doordat je met deze tool de standaard feed kunt verrijken met extra data.

Meer info: Channable website

Opteo

Een uitermate handige tool om de prestaties van advertenties en Google Ads-campagnes te verbeteren. Opteo link je aan je Adwords-account of MCC, waarna je direct een overzichtelijke en visuele weergave van je account krijgt. Opteo geeft goede suggesties om je kwaliteitsscore te verhogen, door bijvoorbeeld een bod te verhogen of juist te verlagen, of bepaalde zoektermen toe te voegen of uit te sluiten. Daarnaast is het ook uitermate geschikt voor het A/B testen van advertentieteksten.

Opteo is geschikt voor alle bedrijven die actief met Google Ads bezig zijn en voortdurend bezig zijn om de prestaties te verbeteren.

Meer info: Opteo